Τοποθέτηση του Γενικού Γραμματέα της ΑΓΣΣΕ Αντώνη Μπιρμπιλή στην Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής των Ελλήνων κατά την 2η συνεδρίαση ακρόαση εξωκοινοβουλευτικών προσώπων με θέμα : Επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης «Αναμόρφωση επαγγελματικής ασφάλισης, εξορθολογισμός ασφαλιστικής νομοθεσίας, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, σύστημα διορισμού και προσλήψεων των εκπαιδευτικών της δημόσιας υπηρεσίας απασχόλησης και λοιπές διατάξεις». της 12/12/2023
Αξιότιμε Κύριε Πρόεδρε, κύριοι Υπουργοί, κυρίες και κύριοι Βουλευτές,
Εκπροσωπώ την Ανώτατη Γενική Συνομοσπονδία Συνταξιούχων Ελλάδας, το μοναδικό αναγνωρισμένο τριτοβάθμιο όργανο των Συνταξιούχων , η οποία παραμένει εκτός κοινωνικού διαλόγου και δεν έχει αναγνωριστεί από την πολιτεία ως κοινωνικός εταίρος .Η μεγαλύτερη κοινωνική ομάδα, οι συνταξιούχοι, είναι εκτός κοινωνικού διαλόγου. Παρά ταύτα με τεκμηριωμένες προτάσεις συμμετέχει στα δρώμενα και διεκδικεί λύσεις στα χρονίζοντα προβλήματα των συνταξιούχων.
Γνωρίζετε όλοι ότι υποστήκαμε την πιο βάρβαρη ισοπέδωση των κόπων μας με τους περίφημους νόμους και τις μνημονιακές δεσμεύσεις. Πάνω από το 45% της δικαιούμενης βάσει εισφορών σύνταξης έγινε βορρά στη λεγόμενη ανόρθωση της οικονομίας.
Ένα νέο σύστημα απονομής συντάξεων που έθιξε χιλιάδες παλαιούς και νέους συνταξιούχους και κάποιους τους έβαλε να χρωστούν μέχρι να πεθάνουν, κάποιος άλλους τους δίνει χρωστούμενα σε βάθος 5ετίας.
Και ενώ η χώρα βγήκε από τα μνημόνια, τη δημοσιονομική επιτήρηση και πήρε επενδυτική βαθμίδα συνεχίζουμε παρά, την πρώτη μετά από 12 χρόνια, αύξηση- που δεν την πήραν όλοι – να πληρώνουμε τα σπασμένα. Δεν παραγνωρίζουμε ότι έγιναν βήματα σε στρεβλώσεις, δεν υπήρξε όμως αποκατάσταση της αδικίας.
Ως Α.Γ.Σ.Σ.Ε. καταθέσαμε προτάσεις στη διαβούλευση οι οποίες όμως φαίνεται δεν έτυχαν αποδοχής. Τις καταθέτουμε και στην επιτροπή σας και με την παρέμβαση αυτή φιλοδοξούμε να εισακουστούμε.
Επί του Σχεδίου Νόμου λοιπόν:
- Προς την σωστή κατεύθυνση οι ρυθμίσεις του άρθρου 114. Την παρέμβαση αυτή αδικεί όμως ο τίτλος “κίνητρα”. Σε ένα ευνοούμενο κράτος το κίνητρο του συνταξιούχου θα έπρεπε να είναι η σύνταξη που θα του επέτρεπε να εξασφαλίσει αξιοπρεπή διαβίωση για το υπόλοιπο της ζωής του.
Ζητάμε κ. Υπουργέ,
Να μην υφίσταται περιστολή-μείωση η σύνταξη και σε όσους εργάζονται και λαμβάνουν σύνταξη χηρείας, καθώς και στα ορφανά έως 24 ετών. Όπως για τον εξ ιδίου δικαιώματος δεν περικόπτεται θα πρέπει το ίδιο να συμβεί και για τους χήρους , χήρες και ορφανά που έχουν ανάγκη για εργασία.
Ζητάμε επίσης,
στις εξαιρέσεις υπέρ του πόρου της παραγράφου 6 του ιδίου άρθρου να υπαχθούν και όσοι συνταξιούχοι λαμβάνουν σύνταξη κάτω των 750€ και διαμένουν σε μισθωμένη κατοικία.
Άποψή μας τέλος είναι ότι ο πόρος αυτός θα έπρεπε κατά 50% να κατευθυνθεί σε πολιτικές στήριξης της ανεργίας.
- Είναι θετική η ενοποίηση της απονομής επικουρικής σύνταξης στα άρθρα 116 και 117. Παραμένει όμως πρόβλημα σε όσους είχαν παράλληλη ασφάλιση πριν το 2016 με λιγότερα από 15 έτη και δεν λαμβάνουν ούτε προσαύξηση ούτε επιστροφή εισφορών, ειδικά από ένα ταμείο εργοδοτών- εργαζομένων.
- Σε συνάρτηση με το θέμα αυτό και σε σχέση με τα ποσοστά αναπλήρωσης, υπάρχει τεράστιο ζήτημα σε συνταξιούχους των πρώην ειδικών ταμείων. Η μη αναγκαία προσμέτρηση κατά τη χρονολογία συνταξιοδότησης λόγω των κανονισμών που ίσχυαν της διαδοχικής ασφάλισης με τα ισχύοντα τώρα ποσοστά αναπλήρωσης κατάφορα τους αδικεί. Έχουν καταβάλει εισφορές και θα πρέπει τουλάχιστον από εδώ και στο εξής να τους δοθεί η δυνατότητα αναγνώρισης και νέας κατάταξης στα ποσοστά αναπλήρωσης.
- Συνεχίζει να παραμένει σε εκκρεμότητα στις συντάξεις χηρείας του ιδιωτικού τομέα η μείωση στην τριετία. Δεν είναι δυνατόν όμως η παράληψη αυτή του ΕΦΚΑ να οδηγήσει σε κληροδότηση χρεών και θα πρέπει να ληφθεί γενναία πολιτική απόφαση αχρεοστήτως καταβληθέντων, αν και διαφωνούμε ριζικά στη μείωση αυτή.
Δεν είναι δίκαιο ένας η μία που επί 30 ή 40 χρόνια κατέβαλε εισφορές , προσδοκούσε να λάβει σύνταξη με βάση το προσδόκιμο για 20 χρόνια, να πεθαίνει μετά από 1, 2, 3 χρόνια και ο χήρος ή η χήρα να λαμβάνει το 70% για 3 χρόνια και το 35% για τα επόμενα. Παράλληλα το όποιο χρέος του θανόντα να το επωμίζονται πλήρως οι κληρονόμοι.
Σε συνάρτηση με αυτό ζητάμε και την επαναφορά του δικαιώματος ως προς την κράτηση της πιο συμφέρουσας σύνταξης όπως ίσχυε πριν την εφαρμογή του νόμου 4387/16.
- Στο άρθρο 95.
Κύριε Υπουργέ, στις ρυθμίσεις για τα ΤΕΑ και αναφορικά στα σχέδια ανάκαμψης του άρθρου 46 §2, ζητάμε η παράταση αντί για 6 έτη να είναι τουλάχιστον 8, όπως και στο Σωματείο Εταιρειών Πετρελαίου & Υγραερίων ζητά για το ΕΤΕΑΠΕΠ/ΝΠΙΔ.
- Τέλος στο άρθρο 123. Η ενίσχυση εφάπαξ 100-150-200€ είναι σε λάθος κατεύθυνση.
Τα 100€ για όσους λαμβάνουν 1.100€ έως 1600€, δηλαδή 8.33 ευρώ το μήνα αύξηση, φυσικά δεν καλύπτουν το πληθωρισμό. Όμως προσέξτε, όσοι λαμβάνουν 1.700€ είχαν ΕΑΣ 3% δηλαδή κράτηση 51 ευρώ. Αυτοί λαμβάνοντας 3% αύξηση θα διαμορφωθεί η σύνταξή τους στα 1.751€, η κράτηση για ΕΑΣ είναι 6% και ενώ έπαιρναν 1.649€ θα λάβουν μείωση για τη σύνταξη θα γίνει 1.646€. Και τα μεν πενιχρά 100€ δεν φορολογούνται, η…. αύξηση ή μάλλον η μείωση θα φορολογηθεί. Για αυτό λοιπόν Υπουργέ μου ζητάμε όχι μόνο να καταργηθεί η προσωπική διαφορά αλλά να καταργηθεί και η ΕΑΣ.
Ως Α.Γ.Σ.Σ.Ε. έχουμε εκφράσει τις θέσεις μας και στην Κυβέρνηση για την αναπροσαρμογή της φορολογικής κλίμακας, για τον πληθωρισμό, για την ακρίβεια, για την εισφορά ασθενείας, για τη συμμετοχή στη φαρμακευτική δαπάνη, για τα αναδρομικά και πολλά άλλα.
Θα συνεχίσουν να διεκδικούμε μέσα και έξω από τη Βουλή για αυτά που μας πρέπουν και μας αξίζουν, σε ένα κράτος δικαίου και ζητάμε από την πολιτική ηγεσία του τόπου να εισακουστούν οι προτάσεις μας.
Σας ευχαριστώ